Pertandingan Bintang Kecil

by - October 14, 2010

13/10/2010

Pada tarikh tersebut, suatu program telah diadakan pada sebelah petang waktu kokurikulum bermula jam 2.30 petang sehingga jam 5.30 petang. Seramai 21 orang murid melepasi sesi saringan pada 2 hari yang lalu akan bertanding pada petang ini. Mereka yang terpilih terdiri dari 11 orang murid tahap 1 dan 10 orang murid tahap 2.

Program yang diberi nama Pertandingan Bintang Kecil ini wujud untuk mengisi kekosongan program lepas UPSR dan dalam masa yang sama sebagai satu medium pendedahan kepada murid yang dilihat mempunyai bakat dalam nyanyian suara. Program ini juga dilihat mampu memberikan pendedahan kepada murid untuk bersantai sambil berhibur setelah hampir setahun belajar di kelas memerah otak berfikir secara kreatif dan kritis. Disamping berhibur, murid juga boleh merehatkan minda dan secara tidak langsung program sebegini mampu menarik murid untuk hadir ke sekolah dengan lebih ceria dan bersemangat.

Inilah pentas yang akan digunakan untuk murid bertanding dalam nyanyian secara karaoke nanti.

Gambar di atas merupakan barisan murid tahap satu yang menunggu giliran untuk naik kepentas membuat persembahan. Masing-masing dengan gelagat tersendiri. Namun yang pasti, semuanya tidak duduk diam dan ada sahaja anggota yang akan digerakkan. Mungkin perasaan takut dan gementar mula menguasai diri tika ini.

Persembahan dari murid tahap satu. Walaupun kecil namun sudah ada yang berani menunjukkan gaya tersendiri di atas pentas.

Para hadirin yang terdiri dari murid kokurikulum, tahun 3 hingga 6. Dua orang disebelah kiri (duduk dikerusi) merupakan juruacara majlis. Tiga orang juri dilantik untuk mengadili di meja berbalut kain berwarna merah. Tak kurang juga ibu bapa yang sanggup hadir menyaksikan dan menyokong anak mereka bertanding walaupun surat panggilan untuk ibu bapa tidak dihantar. Begitulah keperihatinan ibu bapa SK Londah ini terhadap anak-anak mereka di sekolah. Cukup tinggi dan bersemangat!

Sistem karaoke pula disewa dari luar dengan kos yang minimum. Pun begitu, cukup menggegarkan dewan terbuka SK Londah. Lihat saja gambar pembesar suara yang digunakan untuk pertandingan ini. Besarkan?

Memang hebat betullah gelagat murid SK Londah sehinggakan ada yang berani naik kepentas memberi bunga kepada bintang kecil yang sedang mendendangkan lagunya dipentas. Nasiblah penyanyinya sporting dan masih boleh meneruskan nyanyiannya walaupun merasa terganggu dengan adegan yang diterimanya. Tepukan gemuruh diberikan oleh penonton yang menyaksikan dari bawah pentas. Rasanya pihak juri ada tak markah untuk adegan begini yer?

Apa-apa pun setinggi-tinggi tahniah kepada yang berjaya. Berikut senarai mereka yang berjaya menduduki tangga pertama, kedua, dan ketiga.

Bintang Kecil Tahap 1
1) Mohd Asrul Izwan b Mohd Khairus (Tahun 3)
2) Azura bt Abdul Karim (Tahun 3)
3) Ain Nur Shahmina bt Sulaiman (Tahun 2)

Bintang Kecil Tahap 2
1) Omar Farhan b Omar (Tahun 6)
2) Muhammad Naimullah b Mustafar (Tahun 5A)
3) Nur'Afifah bt Fadlullah (Tahun 5A)

You May Also Like

2 comments

  1. hye,,
    untuk tahun ni plax bler..???
    nk join skali bleh....
    ha,,,ha,,,,kalo bleh tahun ni kte bwat
    pertandingan bintang dewasa utk cg.2...
    ha,,ha,,,kter tngok gelagat cg.
    plax!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Berangan ko nih. Cikgu nak buat apa lagi menyanyi, jadi cikgu jugak. Korang la nyanyi, mana tau dah beso besok boleh jadi penyanyi..

    ReplyDelete