Majlis Khatam Al-Quran

by - September 04, 2010

3/9/2010, satu majlis khatam al-Quran telah sempurna dijalankan di Surau SK Londah. Majlis ini dijayakan oleh semua warga sekolah dan diterajui oleh ustaz Zaki. Sebelum ini, bermula 6 Ramadhan 1431H bersamaan 16/8/2010 telah berlangsung tadarrus al-Quran pada setiap hari waktu rehat.

Sesungguhnya, inilah tahun pertama majlis khatam al-Quran diadakan di Surau SK Londah bersempena ramadhan al-mubarak selepas sekolah mula beroperasi dibangunan baru. Sememangnya, ruang yang luas dan suasana baru menambahkan lagi keselesaan sepanjang kelangsungan majlis ini.

Cikgu Sharifuddin memulai majlis dengan mengetuai bacaan surah yasin dan tahlil.

Murid dipertontonkan dengan animasi islamik selepas bacaan yasin dan tahlil sementara menunggu persiapan majlis khatam quran yang akan dimulakan pada pukul 10 pagi.

Surah-surah yang akan dibacakan dipaparkan pada skrin di depan surau memudahkan murid-murid lain yang tidak mempunyai kitab suci al-Quran untuk turut serta membacanya.

Majlis khatam Quran dikepalai oleh ustaz Zaki.

Tiada apa yang hendak diperkatakan melalui gambar di atas melainkan hiasan bunga telur yang cantik, putih bersih menyerikan lagi suasana majlis.

Seribu satu kelucuan terbit dari gambar di atas. Selepas majlis khatam Quran diadakan, sedikit cenderahati dihulurkan kepada semua guru dan yang paling diingati pastinya "telur cikgu Naza sudah pecah".

Tidak lupa cenderahati diberikan kepada para peserta tadarrus dan juga 3 orang murid yang berjaya menghafal semua juzu' 30 al-Quran. Tahniah diucapkan.

Disebalik tabir persiapan majlis khatam al-Quran.

You May Also Like

0 comments