Program Panitia Bahasa Melayu

by - July 24, 2010

Pada 21/7/2010, satu program telah dirancang oleh guru-guru panitia Bahasa Melayu. Program ini bermula selepas waktu rehat persekolahan dan melibatkan semua murid dari tahun 1 sehingga tahun 6. Slot ini dinamakan Bijak Membaca. Bijak Membaca memerlukan murid membaca teks yang diberikan di atas pentas. Mereka akan diuji dari segi intonasi, kelancaran, sebutan, dan keyakinan. Slot ini berlanjutan sehingga tamat waktu persekolahan.

Pada sebelah petang pula, bermula jam 3.15 petang, terdapat 2 slot yang dijalankan serentak iaitu slot Membina Perkataan yang dilaksanakan dibilik J-Qaf manakala satu slot lagi ialah slot Membina Ayat yang dilaksanakan di Dewan Terbuka yang dibahagikan kepada beberapa stesen.

Guru memberikan penerangan sebelum memulakan aktiviti panitia pada sebelah petang.

Salah satu stesen yang perlu dilalui kumpulan pelajar sebelum ke stesen yang lain.

Beberapa stesen yang mempunyai tugasan berbeza kepada kumpulan pelajar dan mereka perlu menyelesaikan tugasan itu sebelum ke stesen yang lain.

Kesepakatan dan kerjasama kumpulan amat perlu untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan.

Manakala di bilik J-Qaf, berlansung satu lagi slot Membina Perkataan yang diketuai oleh Pn Rokiah.

Setiap ahli dalam kumpulan perlu bekerjasama dan memberikan input untuk perkataan yang boleh dibuat daripada perkataan yang diberikan.

Guru juga turut bertungkus lumus memeriksa kertas murid dan memilih perkataan yang bermakna untuk pemarkahan.

Pada petang itu juga, hadiah diberikan kepada kumpulan yang berjaya beserta dengan penutupan program panitia Bahasa Melayu oleh GPK Kokurikulum.

You May Also Like

0 comments