Lawatan Murid Tahun 6 dan Hari Keluarga SKL

by - November 15, 2011

12.11.2011 (Sabtu), 16 Zulhijjah 1432H

Assalamualaikum,

Pada tarikh ini satu lawatan khas untuk murid tahun 6 telah diadakan. Lawatan ini yang dikelolakan oleh Cikgu Dayang telah membawa murid tahun 6 seramai 43 orang menaiki bas ke negeri bersejarah, Melaka. Slogan "Melawat Melaka Bererti Melawat Malaysia" tersergam indah di pintu gerbang kala melalui laluan Ayer Keroh menuju ke destinasi pertama iaitu Muzium Lebah Sedunia. 


Masuk adalah percuma. Pelbagai jenis lebah dipamerkan di sini dan kesemuanya telah di awet untuk mengekalkan keaslian dan memperlihatkan bentuk lebah yang sebenar. Ada juga lebah yang dibiarkan terbang bebas dikawasan pameran namun anda tidak perlu bimbang disengat kerana menurut pegawai bertugas lebah itu telah pun dijinakkan. Jika anda datang ke muzium lebah, jangan lupa untuk menghirup madu lebah yang disediakan secara percuma. Pilih sahaja mana yang anda suka. Sebanyak 6 jenis madu yang sesuai untuk semua peringkat umur di sediakan di sini. Namun untuk membawa pulang, anda perlulah mengeluarkan sedikit wang untuk membelinya di kedai jualan.


Selepas muzium lebah, destinasi seterusnya ialah Zoo Melaka. Tidak sampai 5 minit keluar dari destinasi pertama anda akan sampai ke Zoo Melaka.


Tidak seperti muzium lebah, anda perlu beratur dan membayar tiket masuk untuk melihat binatang yang dipamerkan di sini. Agak bernasib baik, selepas rombongan kami sampai berbondong-bondong lagi rombongan murid dari sekolah lain turut sama sampai ke sini. Jadi sempatlah ketua rombongan terlebih dahulu memasuki laluan tiket dengan mudah dan tidak perlu beratur panjang. Mereka yang lain terpaksalah menunggu giliran masing-masing untuk memasuki zoo. Di sini murid dibiarkan bebas dan arahan telah diberikan lebih awal untuk mereka berkumpul kembali pada waktu dan tempat yang ditentukan. Bagi pendapat saya masa 2 jam diperlukan untuk melihat kesemua binatang disini. Ini kerana keluasan zoo dengan keluasan 54 ekar memerlukan masa yang lama untuk berjalan jauh dan berehat juga sesekali untuk mengambil nafas baru sebelum meneruskan perjalanan. Namun bagi mereka yang tidak mampu berjalan kaki, anda mempunyai pilihan menaiki pengangkutan yang disediakan di dalam zoo.
 

Seterusnya kami menaiki bas menuju ke Bandar Hilir. Kami hanya melintasi dataran Menara Taming Sari di dalam bas kerana kawasan itu penuh dengan pengunjung yang datang dari negeri lain. Risau dengan keadaan yang penuh sesak kami terus menuju ke Masjid Selat Melaka yang didirikan di atas laut yang telah ditambak. Masjid yang cantik dan luas ini sangat indah dan menenangkan dengan deruan angin dari laut menerjah masuk ke ruang dewan solat mengasyikkan lagi jemaah yang sedang beribadat. Keadaan ini memperlihatkan penjimatan dari segi kos menggunakan penyaman udara dan kipas apabila tiada satu pun kipas yang dibuka pada waktu itu walaupun ketika itu panas terik pada waktu zohor. Cukup dengan hembusan angin dari luar yang tidak henti-henti bertiup.


Masjid ini juga menyerupai Masjid Terapung, Kuala Ibai yang terletak di Kuala Terengganu kerana didirikan di atas laut. Sebagai tanda peringatan, semua peserta rombongan bergambar kenangan di masjid ini.


Destinasi ke-4, murid dihadiahkan untuk keluar membeli belah di Mydin, MITC Melaka. Namun tidak banyak barang yang mampu dibeli di situ pada hari itu. Bukan kerana tiada wang, hanya kerana menyahut seruan kerajaan untuk tidak menggunakan beg plastik pada setiap hari sabtu. Maka, barang yang sekadarnya sahaja mampu di bawa pulang oleh peserta. Mungkin bagi peserta yang tidak membeli barang perlu juga membawa barang kawan yang terlebih beli di pusat membeli belah ini.

Pada lewat petang murid kembali ke tempat penginapan di D'Village Resort. Murid sempat melepaskan penat seharian berjalan di negeri Melaka dengan bermandi manda di kolam resort. Malamnya, murid mengikuti acara makan malam yang khas disediakan untuk mereka dan diraikan sebagai tetamu dalam jamuan perpisahan murid tahun 6 Sekolah Kebangsaan Londah.


Pada malam ini, kesemua warga SK Londah berkumpul dalam 3 majlis yang dijalankan serentak. Majlis itu ialah Majlis Perpisahan Murid Tahun 6 2011, Majlis Persaraan Cikgu Rafdi, dan Majlis Jamuan Akhir Tahun bagi Kelab Guru.

Keesokannya, murid pulang dengan menaiki bas kembali ke sekolah dan ke rumah masing-masing.

P/S: Pada tanggal 17hb ini murid tahun 6 akan mengambil slip keputusan UPSR 2011. Diharapkan murid berbangga dengan pencapaian masing-masing dan tahniah kepada mereka yang berjaya dengan cemerlang.

You May Also Like

2 comments

  1. sk londah pon ad dinner k,,??
    sronok 2,,
    asal tahun sbl0mnye,,
    x der,,??

    ReplyDelete
  2. Ada, cuma tahun lepas takde PIC (Person In Charge)

    ReplyDelete